Rattet i Den Ny Volvo er Fantastisk

En bil indeholder rigtigt mange forskellige elementer. Kig ud på en bil, og begynd at nævne hver enkelt ting du får øje på: forlygterne, nummerpladsen, bilruderne, spejlene og så videre. Hver af disse ting kan siges at sidde ”på” bilen, men samtidig udgør de en del af selve bilen. Hvis man fjernede dem én for én ville der til sidst ikke være nogen bil overhovedet: bilen er et produkt af alle disse enkelte genstande, der er sat sammen på en bestemt måde.

Det gør også, at der er mange forskellige elementer at skulle forholde sig til, når man skal købe en ny bil. Mange går udelukkende efter helhedsindtrykket – de sætter sig ind i bilen, tager måske en prøvekørsel eller to, og lader så deres mavefornemmelse diktere, om det er den rigtige bil for dem. Det er en ganske udbredt måde at vælge en bil på, og den er også okay: de fleste ender ud med en bil, de er tilfredse med. Men hvad hvis man vil være mere end bare tilfreds? Hvis man gerne vil gøre sig umage for at vælge den helt rigtige bil?

I så fald er mavefornemmelsen ikke nok. Den er nemlig baseret på vores intuition, som ikke rigtigt har for vane at gå i detaljen med tingene. Og det er detaljerne der er vigtige, når man skal finde forskellen på en okay bil og en fantastisk bil. Her er du nødt til at overveje hvert enkelt element af den bil du kigger på, og spørge dig selv, hvad du synes om den.

Det var med baggrund i denne tilgang, at det gik op for mig at rattet i den nye Volvo XC-90 er helt igennem fantastisk. Jeg satte mig ind i bilen, lagde hænderne på rattat, og lukkede så mine øjne. Målet var at lade min opmærksomhed bevæge sig fra del til del, og observere dem både i isolation, men også som den af den større sammenhæng. Men min fokus blev ved med at hoppe tilbage til rattet. Det føltes bare helt rigtigt i mine hænder. Det havde ikke den metalliske kølighed, som nogle rat har, men samtidig fik det heller ikke mine håndflader til at svede. Det føltes ikke som om det klistrede til mine hænder, og alligevel følte jeg en enorm kontrol over rattet og kan ikke se det nogensinde glide ud af min hånd. Og så er der bare noget ubeskriveligt over teksturen af rattet som gør, at man bare har lyst til at røre ved rattet.

Hvordan rattet er i en bil, er selvfølgeligt kun én ud af mange faktorer. For mig var det en af de afgørende ting der gjorde, at jeg valgte en Volvo XC-90 over de andre gode alternativer. Der var mange biler der opfylde de praktiske ting jeg kiggede efter, og som alle havde et udmærket helhedsindtryk. Men detaljerne fra Volvo var hvad der gjorde forskellen for mig.